Reklamationer

Vi har alltid för avsikt att lösa din reklamation så snabbt och smidigt som möjligt. Vi ansvarar för att våra kunder ska få felfria prylar vid leverans och att prylarna fungerar.

Observera: Vi ansvarar dock inte för skador som orsakats av felaktig hantering, ovarsamhet från dig eller förslitningskador.

Hanteringstid: Normalt 1-3 veckor

Hur du gör en reklamation

  1. Fyll i reklamationsformuläret
  2. Inkludera följande information:
    • Ordernummer
    • Vilken artikel det gäller
    • Bild på skada
    • Beskrivning av skadan/felet

Våra webbkunder kan även göra sin reklamation över disk i vår fysiska butik i Stockholm.

OBS! Vi kan tyvärr EJ ta emot reklamationer vid våran Click & Collect i Veddesta.

Att tänka på innan reklamation

Fiskerullar

Fiskerullar utsätts för stor belastning och kräver regelbunden skötsel:

  • Rengör och smörj rullen enligt tillverkarens instruktioner
  • Skölj alltid av den i sötvatten efter fiske i saltvatten – salt är en vanlig orsak till problem
  • Regelbundet underhåll kan drastiskt öka livslängden

Viktigt: Slitage, särskilt vid fiske med tunga beten, är normalt och täcks inte av garantin.

Vid missljud, försök att serva rullen först (rengör, olja och fetta in). Om problem kvarstår kan vi hjälpa dig skicka rullen på service mot en kostnad.

Vanliga problem som rostiga eller utslitna lager räknas som normalt slitage och täcks inte av garantin.

Fiskespön

Ett fiskespö är ömtåligt och kräver varsam hantering:

  • Klämskador, slag/stöt mot klingan eller ej ordentligt ihopsatta spödelar räknas som handhavandefel
  • Skadade toppöglor beror oftast på att fiskedraget eller tafsen vevats in för långt
  • Bottennapp som rycks loss för hårt med hjälp av spöt kan resultera i att spöt går av – detta är inte en reklamation

Moderna flätade linor (superlinor) är ofta starkare än spöt vilket kan leda till att spöt går av före linan. Förvara därför ditt spö i fodral eller spötub.

Vid reklamation av ett fiskespö: Ta en närbild av skadan samt en bild på hela spöt. I vissa fall kan leverantören kräva att få se spöbrottet – du kommer då att behöva såga av spöt 10 cm vid varje sida av spöbrottet och skicka till oss.

Fiskedrag/beten

Ett fiskedrag klarar mycket stryk från fisken men har sina begränsningar:

  • Kast mot stenar kan skada beten, särskilt plastbeten som kan spricka och ta in vatten
  • Jigg/gummibete som skadas av gäddtänder kan inte reklameras

Dessa skador räknas som handhavandefel, inte reklamationsärenden.

Transportskador

Om en produkt skadas i transport, oavsett om skadan är synlig eller dold, ska detta anmälas:

  1. Omgående till Postnord
  2. Direkt till oss: Reklamationsformulär

Tidsfrister:

  • Synlig skada: Anmäl samma dag
  • Dold skada: Anmäl inom 7 arbetsdagar

Spara alla produkter och emballage för eventuell besiktning. Dokumentera skadan med foton.

Vid synlig skada på emballaget, be utlämningsstället eller chauffören att dokumentera detta.

Kontaktuppgifter till Postnord

Efter att din reklamation mottagits får du en bekräftelse med ärendenummer. Om mer information behövs kontaktar PostNord dig.

Handläggningstid:

  • Inrikes saknat gods: upp till 30 dagar
  • Utrikespaket: upp till 60 dagar

Vid skador ersätts värdeminskningen, men endast styrkta skador ersätts – inte indirekta kostnader.