Köp- & leveransvillkor

Sportfiskeprylar.se är en del av Söder Sportfiske AB med organisationsnummer 556656-9447.

För att få handla på Söder Sportfiskes Webbshop behöver du vara 18 år eller ha målsmans tillåtelse. Genom att du skickar iväg din order så har du godkänt köpet och våra köpvillkor. Moms ingår i alla priser (förutom vid export till länder utanför EU), men fraktkostnad tillkommer i förekommande fall: köp under 500 kr, hemleveranser samt utlandspaket).

Klarna Checkout

Klarnas betalningsalternativ

Tillsammans med Klarna Bank AB (publ), Sveavägen 46, 111 34 Stockholm, Sweden, erbjuder vi följande betalningsalternativ där betalningen görs direkt till Klarna:

  • Betala inom 30 dagar: Betalningstid är 14 dagar från avsändandet av varorna. Villkoren för betala inom 14 dagar finner du här.
  • Konto: Klarna Konto är en kontokredit som tillhandahålls av Klarna och som ger kredittagaren möjlighet att delbetala sina köp månadsvis med minst 1/24 (minimum 50 SEK) av totala utnyttjade kreditbeloppet eller i enlighet med de i kassan godkända villkoren. För mer information om Klarna Konto inklusive allmänna villkor och Standardiserad Europeisk konsumentkreditinformation finner du här.
  • Betala Direkt: Automatisk dragning från ditt bankkonto: baseras på autogiro och ditt konto debiteras ca två bankdagar efter köpet genomförts eller att varan skickats. Villkoren för användande av autogiro finner du här.
  • Banköverföring: Ditt konto debiteras omedelbart efter att beställningen har lagts.
  • Swish: Betala via Swish tillsammans med Klarnas garanti
  • Du kan kontakta Klarnas kundservice direkt här.

Du hittar mer information om Klarna här och kan läsa deras användarvillkor här.

För att kunna erbjuda en uppsättning av olika betalningsalternativ behöver vi dela dina person-, kontakt- och orderuppgifter med leverantören av respektive betaltjänst. Vi rekommenderar dig att läsa vår sekretesspolicy här.

Användningen av dessa uppgifter regleras i enlighet med gällande dataskyddslag och Klarnas sekretesspolicy.
Klicka här för kompletta villkor gällande Klarna Checkout


Kortbetalning
För kunder utanför Sverige använder vi oss av DIBS internet och 3D Secure som är den standard som Visa/Mastercard gemensamt tagit fram och som är det säkraste betalningsättet över nätet idag.  Vid försäljning via konto-/kreditkort börjar villkoren gälla så snart korttransaktionen har godkänts. Ingen extra avgift utgår för kortbetalning. Vi använder även Klarna vid Kortbetalningar.

Information om distansavtal och om personuppgiftslagen För krediter som ingås på distans, till exempel via Internet eller svar på brevutskick där du personligen inte träffar kreditgivaren gäller Distansavtalslagen. Klarna har därför skyldighet att lämna viss information. Sådan information finns tillgänglig i de allmänna villkoren till Kontoavtalet. De allmänna villkoren läser du genom att klicka på länken allmänna villkor. klarna är även skyldig att lämna information enligt Personuppgiftslagen. Även sådan information finns i de allmänna villkoren.

Paypal
Våra Svenska och utländska kunder kan betala via Paypals betaltjänst, här tar vi ut en avgift på 49 kr.

Outlösta paket
För varor som du som kund inte löser ut debiterar vi en kostnad för frakt, returfrakt och hantering på totalt 300 kr. Vid skrymmande sändningar tillkommer även extra fraktkostnad på 199 kr (totalt 499 kr).

Leveranser
Vid leveranser samarbetar vi med Postnord. Vi kan normalt skicka din beställning vara inom 1-2 arbetsdagar vilket innebär att du som kund borde få det du beställt inom 1-2 arbetsdagar. Vid högtider, högsäsong och tillfällen som Black Friday kan leveranser ta ett par dagar extra.

Ångerrätt
Kan jag byta till något annat om jag skulle ångra mig? Självklart! Vi på Söder Sportfiske vill att ni ska vara nöjda med det ni köper hos oss och tillämpar 30 dagars bytesrätt* - förutom vid Black Week då vi har förlängd returrätt fram till 31/1. Returnerade varor som köpts av Söder Sportfiske via webshopen måste vara i obruten förpackning och/eller i samma skick som vid leveranstillfället. Vid byten står kunden för returfrakten till oss.

Kontakta ALLTID oss innan returen görs via detta vår chatt/hjälpfunktion, eller maila reklamation@sportfiskeprylar.se direkt. 
Detta gäller endast returer inom Sverige. Vid utlandsbeställningar står kunden själv för både retur och frakt av ny vara. Det returnerade paketet skall skickas som företagspaket och billigast för dig blir att köpa returfrakt av oss:

Efter mottagen retur hanteras återköpet inom 7 arbetsdagar.

* Undantaget från ångerrätten är presentkort, personligt anpassade produkter eller varor som inte kan lämnas tillbaka med bruten försegling. Exempel på detta kan vara en fiskrulle som spolats med lina på begäran av kund, eller tex. en bruten förpackning av mask etc. Vid specialbeställningar eller beställningsvaror gäller ej öppet köp eller bytesrätt.

Reklamationer
Vid reklamationer ska du alltid börja med att skicka ett mail till reklamation@sportfiskeprylar.se. Beskriv i mailet varför du vill reklamera och bifoga bilder på skadan, skriv även ordernr/kundnummer. Beroende på vilken typ av vara och skada det gäller så går det att lösa på olika sätt. Vid de flesta fall är det våra leverantörer som avgör vad som går under reklamation därför måste vi få hit den skadade varan för att sedan skicka vidare till leverantören. Hanteringstiden för reklamationer ligger mellan 1-3 veckor men vi försöker självklart lösa det så fort som möjligt. Vi skickar en retursedel till dig så du kan skicka tillbaks den skadade varan.

- Här kan du läsa mer om reklamationer och vad du bör tänka på innan du skickar in din reklamation.

Transportskador med Postnord
Om en produkt från Sportfiskeprylar.se skadas i transport, oavsett om skadan är väl synlig eller dold, skall detta anmälas omgående Postnord och även direkt meddela oss på reklamation@sportfiskeprylar.se. En synlig skada ska reklameras samma dag. En dold skada ska reklameras inom 7 arbetsdagar. Spara alla produkter och emballage så att fraktbolaget kan besiktiga vid behov. Eventuellt behöver du inkomma med foton på det skadade godset/emballaget så dokumentera väl. Avsändaren, i detta fall vi på Sportfiskeprylar.se, ansvarar givetvis för att försändelsen har paketerats på rätt sätt.

Om varan/varornas emballage har en synlig skada är det viktigt att du ber utlämningsstället eller chauffören att dokumentera den. All reklamation måste dock till Postnord, detta kan du meddela via telefon, e-post eller registrering på PostNords hemsida.

Kontaktuppgifter till Postnord
Telefon: 0771 – 33 33 10
E-post: kundservice.se@postnord.se
Webb: www.postnord.se/reklamera

När PostNord mottagit din reklamation skickas en bekräftelse med ärendenummer. Sker reklamationen via telefon, så skickas bekräftelsen med post. Reklamerar du via e-post, så får du bekräftelsen via e-post. Reklamerar via PostNords hemsida så syns den direkt på skärmen. Behöver PostNord mer information från dig, till exempel kvitton, fakturaunderlag eller foton på produkt eller emballage, så kommer detta efterfrågas. PostNord återkommer till dig så snart som möjligt med svar på om reklamationen gått igenom. För gods som saknas vid inrikes transport har PostNord upp till 30 dagar på sig att hitta det. Reklamation av utrikespaket tar upp till 60 dagar innan den är klar.

Är hela eller delar av godset skadat så ersätts du med ett belopp som motsvarar värdeminskningen. PostNord ersätter enbart styrkta skador, det vill säga inte indirekta kostnader.

Transportskador med DHL
Skicka ett anspråk via DHL Freights anspråksformulär. Ange skadan och innehållet, och dokumentera med bilder. Om kostnaden för leveransen har betalats i ett annat land ska du kontakta avsändaren för att skicka anspråket. Anmäl en skada med DHL >>

Garanti

Vi på Sportfiskeprylar (Söder Sportfiske AB) tillämpar och följer konsumentköplagen. Det innebär att alla varor som säljs via oss, både över Internet och i butik, har 2 års produktgaranti mot fabrikationsfel, EJ handhavande fel eller slitage.

Kundkonto
Giltighetstiden för belopp som satts in på kundkonton är 12 månader.

Importtullar och Mervärdesskatt vid försäljning utanför Sverige
För leveranser till länder utanför EU kan du bli föremål för lokala importtullar, mervärdesskatt eller annan lokal skatt om din beställning passerar ditt lokala tullkontor.

För leveranser inom EU (utanför Sverige), så behandlas alla kunder som slutkonsumenter (specifikt i termer av Mervärdesskatt) såvida vi inte ger ett uttryckligt uttalande att annat fall gäller.

Reservationer
Vi reserverar oss mot eventuella felaktigheter på webbplatsen, utgående artiklar, felskrivningar samt slutförsäljning.

Cookies
Du kan läsa våran Cookiepolicy här.

Integritetspolicy
Du kan läsa vår Integritetspolicy här.

Force Majeure
Söder Sportfiske AB är befriat från påföljd för underlåtenhet att fullgöra viss förpliktelse enligt detta avtal, om underlåtenheten har sin grund i befriande omständighet enligt nedan och omständigheten förhindrar, försvårar eller försenar fullgörandet. Såsom befriande omständighet skall anses bl. a. myndighets åtgärd eller underlåtenhet, nytillkommen eller ändrad lagstiftning, konflikt på arbetsmarknaden, blockad, brand, översvämning, sabotage, olyckshändelse av större omfattning eller annan typ av naturkatastrof. I force majeure ingår myndighets beslut som påverkar marknad och produkter negativt, t.ex. restriktioner i indikation, varningstexter, försäljningsförbud etc, onormal nedgång i marknaden samt om bolaget utsetts för kriminell aktivitet som påverkar verksamheten.

Tvist
Vid eventuell tvist har vi som policy att alltid följa Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer. Du hittar dem på http://www.arn.se

Kontaktuppgifter e-handel:
Returer skickas även hit!
Söder Sportfiske AB
Kontovägen 5
175 62 Järfälla
Sweden
Telefon 08-844900
E-post: order@sportfiskeprylar.se

Kontaktuppgifter
butiken
Söder Sportfiske AB
Hornsgatan 148
117 28 Stockholm
Sverige
Telefon 08-844900

IBAN: SE12 6000 0000 0002 4134 1078
FT: HANDSESS
ORG.NR: 556656-9447
VAT: SE556656944701