Saltiga är tillverkad i Japan och utbuktar i sömmarna med teknik. Det är designklass som bara Daiwa kan leverera och kraft som bara Saltiga kan erbjuda.
Fiskare världen runt har fångat deras drömfiskar med hjälp av Saltiga rullar. Rullar som kommer med den senaste teknologin för att vara bäst när det gäller. Saltiga rullarna är utrustade med MAG Sealed system, aluminium kropp, grym slirbroms och mycket, mycket mer!
Monocoque (MQ)
MQ-kroppen kommer att ta Saltiga till nästa nivå. Fram till 20 Saltiga bestod hjulkarosserna av två huvudelement som kallas kaross och karossskydd. MQ-systemet kräver inget karossskydd utan använder istället en motorplatta som skruvas fast direkt på karossen. Detta eliminerar behovet av skruvar för att hålla ett hölje på plats. MQ-kroppen förbättrar rullens hållfasthet och vattenbeständighet och gör det möjligt att installera en drivväxel med större diameter.
Magsealed
Magsealed-rullar använder Daiwas patenterade teknik för att applicera magnetisk olja som kan ändra densitet och form när ett magnetfält läggs till. När Magseal-tekniken appliceras på huvudaxeln och/eller linrullen på en snurrande rulle skapas en lågfriktionsförsegling som hindrar vatten, damm och grus från att komma i kontakt med rullens inre komponenter. Resultatet är en vattentät tätning med mycket lägre motstånd än tätningar av gummityp.
MagsealedBall-lager
Efter den stora framgången med Magseal har Daiwa beslutat att installera Magseal-systemet i ett kullager. Genom att tillsätta vätskan skapas en magnetisk tätning i lagren för att stödja och minska mängden saltvatteninträngning. Istället för att använda gummitätningar är det mycket mer effektivt och skapar mjukare spinn på rullen. På 20 Saltiga har Daiwa installerat Magseal-lagren på vardera sidan av drivväxeln, precis som på 15 Saltiga. Denna struktur kommer att skydda rullarnas inre delar och eliminera inträngning av saltvatten.
Magsealed linrulle
Av alla komponenter i rullen är det linrullen som tar mest skada av salt, sand och andra element som linan får i sig när du fiskar. Genom att lägga till Magseal-lagret i linrullens enhet gör det att rullen förblir slät och förlänger dess livslängd. Den långa livslängden för Magseal-linrullens lagersystem minskar antalet problem med linan under fisket.
ATD (avancerat drag för tävlingsfiske)
Det är den senaste dragtekniken som introducerats till dragsystem. ATD innebär strukturella förändringar i rullens spolmetall som ger större stöd för spolen över hela huvudaxelns längd. Detta extra stöd för spolen minskar vridningen av spolen under belastning, ger ett jämnare tryck på dragbrickorna och minskar i slutändan ”pulserandet” av motståndet när fisken kämpar. Kombinationen av vävt kol med hög densitet, impregnerat med specialdesignat fett, ger ett jämnt och flytande drag vid alla trycknivåer.
ABS-spole med lång kastlängd
En maximerad kärndiameter och omvänd taper innebär 100% användbar lina, utan någon ”död” lina begravd i en djup kärna. Du kan fylla den med lina ända upp till spolkanten utan att vara rädd för trassel. Den omvänt koniska ABS-konstruktionen ger mindre kastfriktion för längre och enklare kast.
Luftrotor i aluminium
Mer än dubbelt så styv. Den nydesignade luftrotorn i aluminium har mer än dubbelt så hög styvhet jämfört med 15 Saltiga. Den är också 50% mer hållbar än den berömda original Z-serien Saltiga från 2002.